Google și Facebook au cedat presiunilor: vor începe să plătească pentru știri

de: Alexandru Puiu
25 02. 2021

Facebook și Google agreghează și îți servesc știri, generează trafic datorită acelor știri, generează bani din reclame, dar au refuzat să plătească pentru ele, până acum.

Parlamentul australian a adoptat joi o lege care obligă giganţii tehnologici să plătească mass-media pentru preluările de conţinut, informează AFP, preluată de Agerpres. Proiectul legislativ avea de mult timp susținerea autorităților, dar s-a amânat votarea, respectiv implementarea sa, în speranța ajungerii la un acord cu Facebook și Google, lucru care s-a și întâmplat.

Cele mai mari companii din tech au acceptat să plătească publicațiile de știri pentru conținutul editorial, decât să fie supuse unui arbitraj obligatoriu care s-ar fi reflectat în costuri și mai mari. Înțelegerea deschide calea pentru ca Facebook și Google să investească zeci de milioane de dolari în acorduri pentru conţinut local.

Legea din Australia este foarte importantă, mai ales pentru că ar putea funcționa ca un model de rezolvare a conflictelor pe această temă sensibilă la nivel global. Va facilita echilibrarea relaţiilor dintre mass-media clasică, aflată într-o mare dificultate financiară, şi giganţii care domină internetul şi se bucură de o parte semnificativă a veniturilor din publicitate.

Conform comunicatului oficial publicat de autorități, Guvernul australian a promis că legea va garanta că organizaţiile de presă „sunt compensate în mod echitabil pentru conţinutul pe care îl generează, contribuind astfel la menţinerea vie a jurnalismului de interes public în Australia”.

În final, banii vor începe să curgă către publicațiile australiene în următoarele luni. Google va plăti de acum pentru conţinutul de ştiri care apare în noua secțiune Google News Showcase, iar Facebook va trebui să plătească furnizorii care apar în secțiunea News a celei mai mari rețele sociale. Această lege vine la câteva zile după ce Facebook a introdus o restricție în Australia de a mai partaja știri și alte tipuri de conținut editorial, cu scopul de a preveni compensarea financiară a publicațiilor.